۷ بازی بزرگی که رقبای خود را از دور خارج کردند!
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۲۱۷۲
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رقابت استودیوهای بزرگ بازیهای ویدیویی با هم، باعث شده تا روز به روز بر کیفیت بازیها افزوده شود و چرخ این صنعت پولساز نیز با سرعت بیشتری بچرخد. با این حال، تمام استودیوها و ناشران نیز باعث پیشرفت رقبای خود نشدند. بلکه کاری کردند بازیهایی که اتفاقا شهرت خوبی هم داشتند، نابود شوند و دیگر شاهد نسخههای جدیدشان نباشیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
Tekken Vs. Virtua Fighter
زمانی که مورتال کامبت و استریت فایتر در دنیایی کاملا دو بعدی به رقابت با هم میپرداختند، این سگا با ویرچوا فایتر بود که ژانر فایتینگ را وارد فاز سه بعدی کرد. البته موفقیت این بازیها دوام چندانی نداشت. چراکه سال ۱۹۹۴ باندای نامکو از بازی تکن پرده برداشت و سبک فایتینگ را با انیمیشنهای روان سه بعدی و مکانیکهای گیمپلی کاربردی متحول کرد. با این حال، سگا سریع تسلیم نشد و سعی کرد تا سال ۲۰۰۷ بازی فایتینگش را زنده نگهدارد. اما در نهایت به آنها ثابت شد که ویرچوا فایتر دیگر سهم بزرگی در بازار بازیهای فایتینگ ندارد و تصمیم به بازنشسته کردن این فرانچایز گرفتند.
بیشتر بخوانید
۷ بازی که در آخر داستان شگفت زدهمان کردند! + تصاویرHalf Life Vs. Sin
در سال ۱۹۹۸ یک شوتر اول شخصی به نام «سین» با داستانی علمی-تخیلی عمیق، گرافیکی سه بعدی و پر جزئیات و گیمپلی انقلابی برای پیسی عرضه شد. شرایط برای سازندگان این بازی ایدهآل به نظر میرسید تا اینکه چند هفته بعد شرکت ولو، هفلایف را روانه بازار کرد و بازی تبدیل شد به مهمترین شوتر اول شخص تاریخ ویدیو گیم. جالب اینکه عرضه بستههای گسترشدهنده و قسمت دوم سین نیز، تقریبا همزمان بود با معرفی دنباله هفلایف. خب دیگر خودتان حدس بزنید چرا دیگر خبری از فرانچایز سین نیست.
GTA Vs. Driver
در سال ۱۹۹۹ استودیو جیتی اینترکتیو بازی درایور را برای پلی استیشن روانه بازار کرد. اثری که بسیار از آن به عنوان GTA سه بعدی یاد میکردند و به شما اجازه میدادند در دنیایی بزرگ گشت و گذار کنید و به فعالیتهای مختلفی مشغول شوید. به همین خاطر درایور خیلی سریع به محبوبیت رسید و نسخه دومش نیز با استقبال خوبی همراه بود. البته دوران شکوه موفقیت این مجموعه زیاد طول نکشید. چراکه تقریبا دو سال بعد GTA ۳ با گرافیک سه بعدی، جهانی پویا و طراحی مراحل متنوع از راه رسید و نه تنها سبک بازیهای جهان باز و سند باکس را متحول کرد، بلکه باعث شد سری محبوب درایور نیز به حاشیه برود و دیگر کسی در موردش حرف نزد. با عرضه نسخههای بعدی GTA، از میزان فروش بازیهای درایور نیز به مراتب کم شد. تا جایی که دیگر صاحب امتیاز درایور، متوجه شد که رقابت با GTA به نفعش نیست و تصمیم گرفت بعد از «درایور سنفرانسیسکو»، نسخه دیگری از این مجموعه را منتشر نکند.
Resident Evil Vs. Alone in the Dark
اگر Alone in the Darkهای سه بعدی ساخته نمیشدند، شاید هیچوقت ژانر بقا و وحشت به اینجا نمیرسید. اما بیایید با هم رو راست باشیم؛ این کپکام بود که با عرضه اولین قسمت رزیدنت ایول در سال ۱۹۹۶، ژانر سروایول هارر را دگرگون کرد. رزیدنت ایول هر چه Alone in the Darkهای کلاسیک داشتند را گرفت و صد برابر بهتر کرد. بازی کپکام خیلی سریع تبدیل شد به یک بلاکباستر سودآور که هر نسخه تازهاش، فروش بیشتری را نسبت به بازیهای قبلی تجربه میکرد. اما در سوی دیگر نسخههای تازه Alone in the Dark وارد فاز در جا زدن شدند و از نظر کیفی هم قابل مقایسه با رزیدنت ایولها نبودند. حتی ریبوت این مجموعه که در سال ۲۰۰۸ عرضه شد نیز به قدری بد بود که خیلی از طرفداران میگفتندای کاش هیچ وقت این بازی منتشر نمیشد. اثری که حکم قتل فرانچایز Alone in the Dark را امضا و بازار ژانر بقا و وحشت را دو دستی تقدیم کپکام کرد.
Overwatch Vs. Battleborn
زمانی که بتل بورن عرضه شد، تقریبا همه میدانستند که عمر بازی زیاد به دنیا نیست. چراکه دقیقا چند هفته بعد قرار بود اورواچی عرضه شود که نه تنها سطح سبک جدید شوترهای موبا را یک پله بالاتر برد، بلکه نقدهای فوقالعادهای از سمت منتقدین دریافت کرد و توانست جایزه بهترین بازی سال را نیز از آن خود کند. موفقیت چشمگیر اورواچ در مقابل بتلبورنی که فقط توانسته بود نمره قبولی از منتقدین بگیرد، باعث شد که گیمرها طوری با ساخته گیرباکس رفتار کنند که انگار هیچ وقت ساخته نشده.
Call of Duty Vs. Medal of Honor
با عرضه Allied Assault در سال ۲۰۰۲، سری مدال آو آنر تبدیل شد به مهمترین شوتر نظامی اول شخص آن دوران. بازی در یک کلام فوقالعاده به نظر میرسید و نبردهای خونین جنگ جهانی دوم را به زیباترین شکل ممکن به تصویر میکشید. بازی در یک کلام بیرغیب بود؛ البته تا سال ۲۰۰۳ که اولین نسخه Call of Duty توسط اکتیویژن منتشر شد. اثری که اینفینیتیوارد در زمان توسعه اسمش را «قاتل مدال آو آنر» گذاشته بود و واقعا هم با انتشارش قتل عام این سری بازیها آرام آرام رقم خورد. در سال ۲۰۰۷ اکتیویژن با عرضه مدرن وارفیر و بردن سری Call of Duty به دنیای جنگهای مدرن، رسما چیزی را پیش رویمان گذاشت که در هیچ بازی شوتر نظامی دیگری ندیده بودیم. حرکتی انقلابی که الکترونیک آرتز پاسخ مناسبی برای آن نداشت. تلاشهای الکترونیک آرتز در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ برای بازگرداندن مجموعه مدال آو آنر به میدان رقابت نیز کارساز نبودند و متاسفانه فرانچایز محبوب دیگری که تاریخچه خوبی در دنیای ویدیو گیم داشت نیز به دست فراموشی سپرده شد.
World of Warcraft Vs All MMO Games
درست است که در این سالها، آثاری، چون Star Wars The Old Republic یا فاینال فانتزی ۱۴ توانستند گیمرهای زیادی را به سمت خودشان بکشانند، اما صادقانه هم به قضیه نگاه کنیم، کافیست اسم MMO بیاید تا ناخواسته نام World of Warcraft در ذهنمان نقش ببندد. در سالی که World of Warcraft عرضه شد، بزرگترین بازی MMO آن زمان چیزی در حدود ۵۰۰ هزار کاربر داشت. با این حال، بعد از عرضه بازی بیلیزاد آرام آرام آنها توانستند بیش از ۵۰ درصد کاربران علاقهمند به این سبک را به سمت خود بکشانند. این رویه تا جایی ادامه داشت که World of Warcraft توانست رکورد ۱۲ میلیون مشترک را در عرض چند سال بزند و نامش را به عنوان یکی از پر مخاطبترین بازیها در تاریخ ویدیو گیم ثبت کند. لقبی که حتی بعد از ۱۶ سال، هنوز هیچ بازی دیگری نتوانسته آن را از چنگ World of Warcraft بیرون بکشد.
منبع: ویجیاتو
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: بازی های ویدیویی بازی رایانه ای گیمر حرفه ای سه بعدی عرضه شد بازی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۲۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ویسی: فدراسیون و سازمان لیگ عرضه ندارند شورای امنیت وسط بیاید
سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت: اگر فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نمیتوانند دخالت کنند و ببینند که بازیها چگونه رقم میخورد و اگر عرضه ندارند، شورای امنیت ملی و حفاظت اطلاعات وسط بیایند.
به گزارش مشرق، عبدالله ویسی در نشست خبری پس از تساوی خارج از خانه فولاد مقابل آلومینیوم اظهار داشت: مقابل تیمی بازی کردیم که هفتههای گذشته با نشاط و شاداب بازی کرد و نمونه بارز عملکردش مقابل پرسپولیس بود که دو بار عقب افتاد، اما پیروز شد. ما میدانستیم از بازی امروز چه میخواهیم. بازی پراسترس و پرتنش برای ما بود، اما بسیار مسلط بودیم و شایسته بازی کردیم. تمام نقاط قوت آلومینیوم را پوشش دادیم و به گل رسیدیم و میتوانستیم گلهای دیگری هم بزنیم. حتی در شروع نیمه دوم هم میتوانستیم گلزنی کنیم، اما تمرکز تیم بههم خورد و گل خوردیم. میخواستیم نبازیم و برنده هم باشیم، اما نتوانستیم سه امتیاز را بگیریم.
وی ادامه داد: آدم حرص میخورد از اینکه برخی مواقع میگوییم ورزش سلامت و سالم است و پاکی دارد. اگر کمیته انضباطی، کمیته اخلاق، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نمیتوانند دخالت کنند و ببینند که بازیها چگونه رقم میخورند و اگر عرضه ندارند، من میگویم که شورای امنیت ملی و حفاظت اطلاعات وسط بیایند. حفاظت اطلاعات کشور ما بسیار قوی است. بیایند و بازیها را رصد کنند و اجازه ندهند حق کسی خورده شود.
سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان تصریح کرد: ما جلوی دوربین به یک شکل دیگر حرف میزنیم و بازیمان یکجور دیگر در میآید. این بسیار حساس و به نوعی حقخوری است و ظلم به فوتبال. از کمیته اخلاق و انضباطی و فدراسیون فوتبال انتظار داریم که بیایند و بازیها را رصد کنند. اینکه خودمان را به آن راه بزنیم و هر اتفاقی بیفتد، آن سر قضیه است که هم شما، هم من و تمام فوتبالیستها و آدمها میدانند. جلوی دوربین و میکروفونها یک حرف دیگر میزنیم و پشت آن، کارهای دیگری انجام میدهیم. لطفاً جمع کنید و نگذارید حق کسی خورده شود؛ هم در قهرمانی و هم سقوط تیم و در همه لیگها.
ویسی راجع به اینکه اطراف تیم فولاد حواشی وجود دارد، گفت: ما نجاست فوتبال را ول کردهایم و برای تیمی حاشیه درست میکنیم که نماد فوتبال ایران است. فولاد خوزستان باید در فوتبال ایران باشد. اینکه برای استقلال خوزستان، صنعت نفت و فولاد حاشیه درست میکنند، این ظلم است. بچه علی پروین فوتبالیست شد، اما او را به دلیل اینکه فرزند پروین است، خراب کردند. بچه ناصر حجازی هم فوتبالیست شد، اما او را نیز به همین دلیل له کردند. بچه افشاریان داور است، میگویند داور است. خب چه کاره باید شود؟ شغل پدرش بوده است.
وی تصریح کرد: میگویند فرزند فلان سردار در فولاد است. من نه سیاسیام و نه کاری به این مسائل دارم. خب بچه سردار است و از ۵ سالگی در تیمهای مختلف فولاد بوده و حالا به بزرگسالان رسیده است. آن زمان پدرش سرباز بود، از کجا میدانست که پدرش سردار میشود؟ من نه از کسی طرفداری میکنم و نه میخواهم حق کسی ضایع شود، ولی تیم را به حاشیه نبریم. مگر او گناه کرده که پدرش سردار است؟ پسر من هم میخواست فوتبالیست شود، اما آنقدر گفتند که ویسی برای پسرش پارتی بازی میکند که حالا بیکار در خوزستان میگردد. برای چه باید این حرفها را بزنیم؟ برای چه حاشیه درست میکنید؟ حالا فرزند سردار باید بمیرد؟ اگر رئیس دانشگاه میشد، میگفتند بچه سردار بوده است. اگر دکتر میشد، باز هم همین را میگفتند. اینها زشت است و خوب نیست.
وی در پایان گفت: میگفتند تاج اصفهانی است و میخواهند سپاهان قهرمان شود. پس قهرمانی سپاهان کجاست؟ هشت سال است که حق سپاهان خورده شده. خودمان را به آن راه نزنیم. همه میدانند که در تیمها چه کار میکنند.